Efter installation | GlobalConnect
PrivatFöretagFastighetsägare

Efter installation


Spana in vår video om tjänsteaktivering där vi beskriver hur du hittar tjänster som passar dig, hur du beställer tjänster och hur du navigerar dig i vår tjänsteportal. Klicka dig till det du vill veta mer om.

Spana in vår video om tekniska problem där vi förklarar hur du går till väga om du upplever problem med uppkopplingen eller önskar att flytta utrustning. Klicka dig till det du vill veta mer om


Hur beställer jag tjänster?

När din fiber är installerad kan du beställa tjänster för bredband, tv och telefoni i vårt öppna fibernät. Här kan du beställa tjänster genom att skriva in din adress i sökfältet. I vår video guide ovan kan du få hjälp att navigera dig i tjänsteportalen för att hitta tjänster som passar dig och dina behov.

Vill du ha rådgivning eller hjälp att beställa tjänster? Välkommen att ringa vår kundservice på 0200 – 43 00 00.


Vad är ett öppet fibernät?

Vi på GlobalConnect har ett öppet fibernät, vilket betyder att du som kund väljer tjänster som passar dig och dina behov. Vi erbjuder alltså inga egna tjänster.

Att ha ett öppet fibernät har flera fördelar bland annat att många tjänsteleverantörer vill pressa ner sina priser eller erbjuda olika typer av kampanjer. Det gör att du som kund erbjuds så rättvisa prissättningar som möjligt.


Min fiber är installerad men fungerar inte

Då kontaktar du din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. En felanmälan görs alltid till tjänsteleverantören när det gäller alla typer av problem till exempel: tjänsten i sig, router/tv-box, fibermottagaren eller en skadad alternativt avgrävd fiberkabel.


Hur startar jag om fibermottagaren?

Fibermottagaren kan behöva startas om, till exempel i samband med att vi på GlobalConnect eller din tjänsteleverantör gör en felsökning. För att starta om fibermottagaren, alltså göra en så kallad reset, följ dessa steg:

  1. Ta fram en penna
  2. För in en penna i det lilla hålet som är markerat med “Reset” på fibermottagarens ena kortsida (se bild nedan)
  3. Håll kvar i 10 sekunder
  4. Nu är du klar!

Vart kopplar jag in router och tv-box?

Router och tv-box kopplas till varsitt LAN-uttag på fibermottagaren (det spelar ingen roll vilket LAN-uttag du väljer att använda). Kontakta din valda tjänsteleverantör om du har några fler frågor gällande din router eller tv-box.


Hur sätts månadskostnaden för tjänsterna i ert fibernät?

Vi på GlobalConnect har ett öppet fibernät, vilket betyder att du som kund väljer tjänster som passar dig och dina behov. Vi erbjuder alltså inga egna tjänster.

Att ha ett öppet fibernät har flera fördelar bland annat att många tjänsteleverantörer vill pressa ner sina priser eller erbjuda olika typer av kampanjer. Det gör att du som kund erbjuds så rättvisa prissättningar som möjligt.

När du beställt tjänster faktureras du direkt av den eller de tjänsteleverantörer du väljer. Ibland behöver vi som nätägare justera vår prissättning till tjänsteleverantörerna, vilket i vissa fall indirekt kan påverka slutpriset för dig som kund. Tjänsteleverantören väljer själva vad de väljer att sätta för slutpriset på sina tjänster.


Min strömadapter är trasig, kan jag få en ny?

Ja, kontakta vår kundservice så skickar vi hem en ny strömadapter till dig utan kostnad. Kom ihåg -innan du kontaktar oss se till att kontrollera att fibermottagaren är påslagen på on/off-knappen.


Vad betyder lamporna på fibermottagaren?

De olika lamporna på fibermottagaren visar olika saker, nedan beskrivs vad det innebär om en viss lampa lyser eller om flera lampor lyser samtidigt.

PWR: visar att fibermottagaren är strömsatt

PWR + WAN: visar att fibermottagaren är strömsatt och att fiberinstallationen är klar

PWR + WAN + LAN: visar att fibermottagaren är strömsatt, att fiberinstallationen är klar och att du har en enhet eller flera enheter kopplade till ett eller flera LAN-uttag

Om PWR-lampan inte lyser, kontrollera att fibermottagaren är påslagen på on/off-knappen. Om PWR-lampan fortsatt inte lyser – kontakta vår kundservice så skickar vi hem en ny strömadapter till dig utan kostnad.


Information om avgrävd eller skadad fiberkabel

Avgrävd eller skadad fiberkabel tomt
Kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.

En felanmälan görs alltid till tjänsteleverantören när det gäller alla typer av problem till exempel: tjänsten i sig, router/tv-box, fibermottagaren eller en skadad alternativt avgrävd fiberkabel.

Avgrävd eller skadad fiberkabel utanför tomt
Om du som företag har grävt av eller skadat en fiberkabel utanför tomt i samband med till exempel ett eget grävarbete – kontakta oss på 075 100 01 40.


Jag ska renovera, vad behöver jag tänka på?

Rören som grävs ner på privata tomter och utrustningen som monteras på och i huset, ägs av GlobalConnect.

Om du ska renovera och behöver montera ner fibermottagaren inomhus eller ska göra någon annan typ av renovering som påverkar våra rör eller vår utrustning, är det därför viktigt att du kontaktar oss. Kom ihåg att kontakta oss i god tid innan renoveringen ska påbörjas.

Vi kommer då anlita en tekniker som kontaktar dig för att boka en tid som passar. När åtgärden är gjord får du en faktura från oss som avser kostnaden för den åtgärd som gjorts till exempel ner-och uppmonteringen av fibermottagaren. För mer information och priser – kontakta vår kundservice.


Jag vill ändra placering av fiberutrustningen eller rören på min tomt

Kontakta vår kundservice för att få mer information kring hur arbetet går till och kostnader.


Fritidshustjänst

Vad är en fritidshustjänst?
En fritidshustjänst består av två delar: grundtjänst och utökad hastighet. Grundtjänsten betalas per månad, via denna får du tillgång till hastigheten 2/2 Mbit/s som till exempel kan användas för att styra värme och larm. När du önskar snabbare hastighet, till exempel för att surfa eller streama, beställs utökad hastighet som betalas när du väljer att aktivera den. De utökade hastigheterna är 100/100 eller 500/100 Mbit/s och du väljer antalet dagar den ska vara aktiv.

Hur beställer jag grundtjänsten?
1. Skriv in din adress i sökfältet på privat.globalconnect.se
2. Klicka på ”Visa mina erbjudanden”
3. Välj vilken tjänsteleverantör du vill beställa grundtjänsten ifrån

Kontakta vår kundservice på 0200-43 00 00, om tjänsterna inte dyker upp automatiskt, så hjälper vi dig.

Hur beställer jag utökad hastighet?
Med grundtjänsten på plats öppnar sig möjligheten att använda fibern till mer. Du kanske vill jobba, spela spel, surfa, se på tv eller streama? De gånger du vill ha utökad hastighet betalar du via mobilen och får direkt tillgång till den hastighet du beställt för den tidsperiod du valt. Kom ihåg att den enhet du använder för att beställa utökad hastighet inte ska vara kopplad till fritidshusets WIFI – använd istället en mobil med aktiverad mobildata. Så här beställer du utökad hastighet:

1. Skriv in din adress i sökfältet på selfservice.globalconnect.se/fritidshus
2. Välj hastighet, tidsperiod och följ de övriga stegen