Faktura och betalning | GlobalConnect
PrivatFöretagFastighetsägare

Faktura och betalning


Spana in vår video om faktura & betalning där vi beskriver vad som är bra att känna till under och efter fakturering. Klicka dig till det du vill veta mer om.


Information gällande fakturering

Vart skickas fakturan?

Fakturan, som skickas ut efter att fiberinstallationen är klar, skickas till den e-postadress som angivits i fiberbeställningen. Om du inte har en e-postadress angiven skickas fakturan per post.

Min faktura har gått till Intrum Inkasso

Fakturan har 30 dagars betalningsvillkor, om betalning inte inkommit skickas en påminnelsefaktura per post. Om påminnelsefakturan inte betalas går fakturan vidare till Intrum Inkasso, vid frågor eller bestridanden kan du kontakta Intrum Inkasso.


Kan jag delbetala min faktura?

Ja, vi erbjuder delbetalning via vår externa partner, Walley.

Delbetalningsalternativ via Walley
12 månader (0% ränta, 295kr uppläggningsavgift)
24 månader (11,95% ränta, 295kr uppläggningsavgift)
36 månader (13,95% ränta, 395kr uppläggningsavgift)
60 månader (13,95% ränta, 495kr uppläggningsavgift)

Bra att veta
-Ett villkor för att ansöka om delbetalning är att du har en mejladress, telefonnummer och ett svenskt Bank-ID.

-När din fiber installerats får du en länk via e-post och sms från Walley där du väljer och signerar det delbetalningsalternativ som du önskar. Kom ihåg att signera delbetalningen inom 7 dagar, annars skickas en faktura på hela beloppet från GlobalConnect.

– Vid frågor kring länken eller hur du går tillväg för att signera länken, kontaktar du Walley.

– I samband med att delbetalningen signeras gör Walley en sedvanlig kreditprövning, om denna nekas skickas en faktura på hela beloppet från GlobalConnect.

Hur ansöker jag om delbetalning?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Du kan ringa oss på 0200-43 00 00 och verifiera dig via svenskt Bank-ID eller mejla kundservice@globalconnect.se från den mejladress du har registrerad i din fiberbeställning.


Rot- och rut-avdrag

I många av våra beställningskampanjer finns möjligheten till att ansöka om rot- och rut-avdrag, vilket du kan läsa mer om nedan.

Hur går ansökan om rot- och rut-avdrag till?
Vi på GlobalConnect ansöker om avdraget hos Skatteverket i samband med att fakturan för fiberinstallationen betalas. Ansökan görs på personen som står på fiberbeställningen.

Vilka regler gäller för rot- och rut-avdrag?
Du kan läsa mer om Skatteverkets regler kring rot- och rutavdrag på deras hemsida.

Har du inte ansökt om rot- och rut-avdrag men vill göra det?
Kontakta vår kundservice för att se över möjligheten till att uppdatera ditt avtal.

Vad händer om jag nekats rot- och/eller rut-avdrag?
Om rot- och/eller rut-avdrag har nekats får du ett brev från Skatteverket där anledningen framkommer. Vi på GlobalConnect skickar därefter ut en ny faktura på restbeloppet, vilket motsvarar totalbeloppet för rot- och/eller rut-avdraget.

Varför har jag nekats rot- och/eller rut-avdrag?
På brevet från Skatteverket står anledningen till att rot- och/eller rut-avdrag har nekats. Om du har fler frågor gällande beslutet kan du kontakta Skatteverket.